Saturday 11 June 2011

Pencemaran Suatu Definisi ...

Perkataan pencemaran memberikan pelbagai maksud dan definisi mengikut  tafsiran ahli geografi. Kita boleh menerima pakai apa jua maksud ataupun definisi yang diberikan kerana ia tidak menyalahi dari segi undang-undang mana-mana negara di dunia ini.

Menurut Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974, pencemaran bermaksud apa-apa perubahan langsung atau tidak langsung kepada sifat-sifat fizikal, kimia, biologi, dan radioaktif di mana-mana bahagian alam sekeliling dengan melepaskan, mengeluarkan atau meletakkan buangan sehingga menjejaskan apa-apa kegunaan berfaedah, menyebabkan sesuatu keadaan berbahaya atau kebajikan awam atau kepada kehidupan, binatang, tumbuhan atau menyebabkan perlanggaran terhadap apa-apa syarat, had atau sekatan yang dikenakan ke atas sesuatu lesen yang dikeluarkan di bawah akta ini.
Dengan kata lain, pencemaran adalah sesuatu perkara yang dilakukan melebihi had yang dibenarkan dan boleh dikenakan tindakan untuk mengatasi dan mengawal perkara tersebut. Sila buat rujukan dari sumber-sumber lain untuk mendapatkan maksud bagi pencemaran. Diharapkan maklumat ini dapat membantu anda semua dalam memahami konsep pencemaran dengan lebih jelas lagi.

No comments:

Post a Comment